Debatt
Annonse

De trodde 50.000 elbiler i år var umulig

Her får du et ganske uredigert innblikk i veien videre - slik politikerne Gjermund Hagesæter (Frp), Svein Flåtten (H), Ola Elvestuen (V) og Marianne Marthinsen (Ap) ser den.

3 av 4 vil beholde elbilfordelene

Fritak for bompenger vurderes som viktigst blant 50.895 deltakere i NAFs elbilundersøkelse. 74 prosent av dem mener elbilfordelene bør beholdes også etter 2017.

Så mange sier ja til samkjøring i kollektivfeltet

Elbilforeningen har lansert 2+ som et konkret tiltak for å møte framtidige køutfordringer i kollektivfeltet. Men hvor mange synes det er OK?

Elbilmotstand - rasjonelt eller grinebitersk?

Jeg er ingen ukritisk tilhenger av elbilfordelene. Jeg er likevel positiv til å beholde flere av dem en god stund til. Uten fordelene blir det ikke noe av elbilrevolusjonen.

Ikke fortvil om du vil være elektrisk

Er det avisender eller ei? Stadig vekk trues elbilistene med at fordelene skal bort. Seinest i siste storstatlige transportrapport. Pressede elbilister har løsninga rett foran nesa si.

Innfør leasingfritak nå!

Over 13 måneder er gått siden nullsats mva skulle vært innført ved leasing av elbil og elbilbatteri.

- Elbiler viktigere enn regnskogsatsingen

- Det norske elbilmarkedet vekker oppsikt i resten av verden. Dersom Regjeringens nye klimamål skal ha fnugg av troverdighet, kan ikke elbilpolitikken endres på mange år, sier Elbilforeningens generalsekretær, Christina Bu.

Elbiler vil gjøre dieselforbud unødvendig

- I debatten om elbilfordelene drukner gjerne den aller viktigste: At alle i lokalmiljøet kan puste renere luft når bilene ikke slipper ut eksos, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening.

Den norske elbilhistorien må tas vare på

Norsk elbilproduksjon startet allerede i det forrige århundre. I dag er norsk elbilindustri så godt som død, selv om det fortsatt produseres Buddy på Økern.

- Jeg er ingen Tesla-hater

NTB-journalist Jan Harry Svendsen utdyper her hvorfor turen fra Tromsø til Oslo i en Tesla Model S 60 ble som den ble.

Elbil-Asphjell vurderer svensk elbilblad

Svenske bilmagasiner dominerer i norske bladhyller. Derfor var det kanskje ingen overraskelse at det første elbilbladet hos Narvesen, som dagens gjesteskribent anmelder, kommer fra Sverige.

Fossilbilene forsvinner med god rekkevidde

Konspirasjonsdebatten om elbil har gått høyt de siste dagene. I dag svarer Geir H. Moshuus på tiltale fra gårsdagens motdebattant Magne Storebø.

Derfor er jeg uenig med Geir H. Moshuus

Fredagens kronikk på elbil.no var for meg vanskelig både å lese og å forstå. Den er springende i resonnementene, synser om design og den er preget av konspiratorisk tenkning. 

Positivt at ladbare hybrider får lavere avgifter

Elbilforeningen er fornøyd med at vektfradraget for ladbare hybrider økes i statsbudsjettet, men er skeptisk til at Frp har vunnet fram med å holde bensin- og dieselavgiftene på 2014-nivå.

Er motstanden mot elbiler en konspirasjon?

Jeg har lenge ønsket meg en elbil. Som bilkjøpere flest har jeg har to krav: Den skal ha plass til hele familien. Og den skal ha rekkevidde som en vanlig bil.

- Kan ikke si at målet er nådd med 50.000 elbiler

Svenske Mattias Goldmann var helt klar under debatt på Zerokonferansen i går: Norge må ikke vike en tomme som verdens kroneksempel på suksessfull overgang til elbilisme.

Annonse

Elbilforum

Elbilforum som driftes av Elbilforeningen kan elbileiere fritt diskutere egne erfaringer og meninger om elbil.

Få tips og råd og delta i diskusjonen på www.elbilforum.no.

 

Gi tips om ladestasjon

NOBIL

Hurtigladekartet

Hurtigladekart

Kjøp elbilboka her

Elbil på norsk

 Elbilstatistikk

 Statistikk 

Gratis medlemskap

Alle som kjøper ny elbil fra autorisert merkeforhandler får første års medlemskap i Elbilforeningen gratis. Ellers koster et personlig medlemskap 435 kroner i året. Bli med å gjøre framtiden elektrisk!

Meld deg inn i Norsk elbilforening

Annonse

Kontakt oss

Epost: elbil@elbil.no Facebook ikon
Telefon: 90 70 45 45 Twitter ikon
Adresse: Hagegata 23, 0653 Oslo RSS ikon
Formidling av innhold er ønskelig, følg Creative Commons og oppgi kilde: Norsk elbilforening - elbil.no. Redaktør: Ståle Frydenlund