Debatt
Annonse

Fossilbilene forsvinner med god rekkevidde

Konspirasjonsdebatten om elbil har gått høyt de siste dagene. I dag svarer Geir H. Moshuus på tiltale fra gårsdagens motdebattant Magne Storebø.

Derfor er jeg uenig med Geir H. Moshuus

Fredagens kronikk på elbil.no var for meg vanskelig både å lese og å forstå. Den er springende i resonnementene, synser om design og den er preget av konspiratorisk tenkning. 

Positivt at ladbare hybrider får lavere avgifter

Elbilforeningen er fornøyd med at vektfradraget for ladbare hybrider økes i statsbudsjettet, men er skeptisk til at Frp har vunnet fram med å holde bensin- og dieselavgiftene på 2014-nivå.

Er motstanden mot elbiler en konspirasjon?

Jeg har lenge ønsket meg en elbil. Som bilkjøpere flest har jeg har to krav: Den skal ha plass til hele familien. Og den skal ha rekkevidde som en vanlig bil.

- Kan ikke si at målet er nådd med 50.000 elbiler

Svenske Mattias Goldmann var helt klar under debatt på Zerokonferansen i går: Norge må ikke vike en tomme som verdens kroneksempel på suksessfull overgang til elbilisme.

Nettbuss kan ha vikarierende elbilmotiv

Ikke før hadde noen tatt et privat initiativ til å være grei mot bussen i kollektivfeltet, så er hylekoret på banen igjen for å kaste elbilene ut. 

Gjør narr av elbilmotstandere

Norges Anti-Tesla Forbund (NATF) gjør sitt ytterste for å få uvesenet Tesla Model S vekk fra norske veier.

Nå skal ESA vurdere MVA-fritak for elbil

Mer enn ti måneder etter at MVA-fritak for leasing av elbil skulle vært innført, har Finansdepartementet sendt den varslede notifikasjonen til ESA.

Det elbilsatsingen bør handle om

Noen politiske partier, blant dem Frp, mener at miljøkrisene kan og bør løses ved hjelp av teknologi.

Derfor tar FpU feil om elbil

Formannen i Fremskrittspartiets Ungdom (FpU), Atle Simonsen, argumenterer for å fjerne elbilfordelene. Uten å vise til vesentlige fakta.

Derfor bør Jonas Gahr Støre kjøpe Tesla

- Jeg skal i hvert fall ikke gjøre som min forgjenger og kjøpe Tesla, sa Jonas Gahr Støre i en het budsjettdebatt. Han ville vel distansere seg fra millionærklubben, men det er nettopp folk som Støre som bør kjøpe Tesla.

- Vi må ha mer penger til lading av elbil

- Gapet mellom antall elbiler og tilgjengelige ladepunkt vokser for hver dag. Når Transnova slås sammen med Enova, må det tilføres øremerkede midler til infrastruktur for nullutslippsbiler.

- 50.000 elbiler er altfor lavt

Elbilforeningen får full støtte fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV): Målet bør være 200.000 nullutslippsbiler.

Bomskudd om elbil fra FpU

Fremskrittspartiets Ungdom (FpU) tok i forkant av statsbudsjettet til orde for å fjerne elbilfordelene. Med lokale signaturer ble et sentralt skrevet debattinnlegg mangfoldiggjort i mange av landets lokalaviser.

Stø kurs for elbilen i statsbudsjettet

- Vi er svært fornøyd med at Regjeringen viderefører de viktige fordelene elbilene har. Det er svært viktig for forutsigbarheten for forbrukerne. Men vi er skuffet over manglende signaler om hva som skjer med elbilfordelene på lengre sikt.

Derfor er ikke 50.000 elbiler nok

Regjeringens forslag til statsbudsjett legges fram i dag. Elbilforeningen forventer tydelige signaler om fortsatt sterk satsing på elbil og ladestasjoner. Det motsatte vil være å gi opp vedtatte mål om utslippsreduksjon fra persontransporten i Norge.

Annonse

Elbilforum

Elbilforum som driftes av Elbilforeningen kan elbileiere fritt diskutere egne erfaringer og meninger om elbil.

Få tips og råd og delta i diskusjonen på www.elbilforum.no.

 

Gi tips om ladestasjon

NOBIL

Hurtigladekartet

Hurtigladekart

Kjøp elbilboka her

Elbil på norsk

 Elbilstatistikk

 Statistikk 

Gratis medlemskap

Alle som kjøper ny elbil fra autorisert merkeforhandler får første års medlemskap i Elbilforeningen gratis. Ellers koster et personlig medlemskap 365 kroner i året. Bli med å gjøre framtiden elektrisk!

Meld deg inn i Norsk Elbilforening

Annonse

Kontakt oss

Epost: elbil@elbil.no Facebook ikon
Telefon: 90 70 45 45 Twitter ikon
Adresse: Ekebergveien 1A, 0192 Oslo RSS ikon
Formidling av innhold er ønskelig, følg Creative Commons og oppgi kilde: Norsk elbilforening - elbil.no. Redaktør: Ståle Frydenlund